Emotionele intelligentie op het werk
Gepubliceerd op 06-06-2019, door De RedactieOp 29 mei verscheen er een interview met psycholoog Keri Pekaar in het NRC over haar proefschrift over emotionele intelligentie. In maart van dit jaar ontving Pekaar de prijs voor de beste dissertatie voor haar onderzoek naar emotionele intelligentie. Emotionele intelligentie wordt omschreven als het vermogen om emoties waar te nemen, te begrijpen en te reguleren. Hoewel het begrip emotionele intelligentie nog geen grote rol speelt in het bedrijfsleven, ziet Pekaar hier wel mogelijkheden in haar proefschrift.
Tijdens het onderzoek keek Pekaar naar de manier waarop onder andere secretaresses en scheidingsadvocaten omgaan met de emoties van een ander. Eén van de experimenten hield in dat de secretaresses adequaat moesten reageren op de hoog opgelopen emoties van een collega, om een fout die de secretaresses zelf hadden gemaakt.
En wat bleek? Secretaresses die de emoties van de ander beter konden lezen, hadden een sterkere lichamelijke reactie dan hun collega’s. Zij ervoeren daardoor meer stress, wat je terugzag in bijvoorbeeld zweten. Achteraf werd vastgesteld dat zij hierdoor waarschijnlijk betere oplossingen hadden aangedragen dan hun niet gestreste collega’s. Hun oplossingen zorgden ervoor dat de ontstane problemen sneller waren opgelost met een lager stressniveau als resultaat.
Zo betaalde de extra inspanning van deze secretaresses zich snel weer terug op de werkvloer.
Meer lezen? Zie: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/05/29/het-eigen-gevoel-gaat-voor-op-kantoor-a3962061